Budgetoverskridelse

Først blev vi forsinket. Nu har vi desværre også konstateret, at udgifterne til etablering af de nye sikkerhedsdøre overskrides med kr. 1,7 millioner.

Man kan sige meget om projektet med nye sikkerhedsdøre. Meget kan måske også siges med rette. Omvendt har udfordringerne tilsvarende været mange.

For ud over forsinkelser, mindre information end vi alle har kunne ønske, fordi bestyrelsen har måtte træde vande i alle tvisterne, så har vi nu også en forholdsvis stor budgetoverskridelse. Generalforsamlingen har godkendt kr. 7,2 mil. til projektet, men nu viser det sig desværre, at den samlede, anslåede pris i stedet bliver kr. 8,9 mil. inklusiv moms. Det er en overskridelse på kr. 1,7 mil., dog kun kr. 1,3 mil., hvis nye budgetterede uforudsete udgifter fratrækkes.

Hvorfor så stor budgetoverskridelse

Helt i begyndelsen af projektet opstod en tvist om, hvordan dørene skulle males, da udbudsmaterialet var uklart. Her indgik bestyrelsen en aftale om ”halv skade” på kr. 200.000, for at projektet kunne fortsættes uden yderligere forsinkelser eller kvalitetsforringelse.

Størst blev dog udfordringen, da vi måtte udskifte vores byggerådgiver, som i vores øjne ikke løftede opgaven tilfredsstillende, fordi vi måtte erfare, at rådgivning og koordinering havde været mangelfuld. Det betyder, at det ny budget for projektet indeholder yderligere ekstraudgifter i runde tal på fx kr. 200.000 til uforudsete miljøafgifter til bortskaffelse af gamle døre pga. farlig maling, kr. 250.000 pga. fejl i kontraktsum, kr. 150.000 pga. ukendte montagehensyn mm., kr. 350.000 til tidligere rådgiver ud over budget, kr. 150.000 til rådgivning fra CEJ, som blev valgt til ny byggerådgiver, kr. 150.000 til juridisk rådgivning samt en række øvrige poster, og kr. 450.000 til uforudsete udgifter (ca. 6% af entreprisesummen). Herfra skal dog fratrækkes knap kr. 200.000, som indgår i det oprindelige budget til tilsyn (som nu varetages af CEJ) samt uforudsete udgifter (som er blevet revurderet).

Hvorfor ikke bare droppe kontrakten

Det er naturligvis altid muligt at skifte leverandør, når det er os, som betaler. Men da kontrakten var underskrevet og projektet igangsat, blev vi af vores jurister rådgivet til at fortsætte projektet, da en ophævelse af kontrakten kunne påføre foreningen endog store erstatningskrav fra leverandøren.

Bestyrelsen er også blevet gjort opmærksom af CEJ på, at det, trods overskridelse, stadig er en god pris på dørene. Til sammenligning er det nye beløb stadig lavere end det næst-billigste modtagne tilbud, da dørene oprindeligt blev udbudt.

På denne baggrund er det bestyrelsens anbefaling, at arbejdet med udskiftning af døre fortsætter som planlagt.